nieuws

Is stress erg?

Stress….een woord dat we allemaal kennen en direct een gevoel bij hebben. Een woord en gevoel  dat iedereen kent en waar voor mijn gevoel een negatieve lading opzit. Als je mensen vraagt: “Is stress erg?”  Zullen de meeste dit beantwoorden met: “ja”. Maar klopt dit wel? Is stress erg? Is alle stress erg? Of ligt dit toch allemaal iets genuanceerder? En wat kan je eraan doen? Dus……

Het antwoord op deze vraag is Nee & Ja
Kortdurende of acute stress is geen enkel probleem en kan zelfs helpen.
Langdurige of chronische stress is wel een probleem voor ons.
Kortom het is dus afhankelijk van de duur van de stressperiode of stress erg is of niet.

Lees verder voor meer informatie…

Nee 
Een beetje stress is helemaal niet erg en is vaak erg nuttig. Denk aan gezonde spanning voor een belangrijke prestatie. Het zorgt ervoor dat je vaak net iets beter presteert.  Stress is ook een oeroud overlevingssysteem van ons lichaam. Het helpt ons om in gevaarlijke situaties te kunnen overleven. De stress zorgt dan voor extra kracht om ons te verdedigen of om te vluchten. Stress helpt ons dus om te kunnen overleven.

Ja
Stress wordt wel erg wanneer kortdurende stress overgaat in chronische (ongezonde) stress. De stresshormonen die bij acute stress ervoor zorgen dat we kunnen overleven, zijn op langere termijn juist niet goed voor ons lichaam. Dit heeft er dan mee te maken dat het je niet meer lukt om de stress/ energie om te zetten in actie. De ontstane spanning wordt dan niet losgelaten door bijvoorbeeld gevoel van voldoening of opluchting. Wanneer dit niet gebeurt blijft de spanning in je lichaam zitten. Naast dat dit een vervelend gevoel geeft kan dit op langer termijn ook gevaarlijk zijn. 
Chronische stress kost veel energie en kan, als het maar lang genoeg duurt, leiden tot overspannenheid, burn-out en zelfs depressie.

Hoe herken je chronische stress?
Dit is per persoon verschillend. Iedereen heeft een andere tolerantie voor stress. Wat het ook lastig maakt is dat chronische stress erin sluipt. Wat hierin dus belangrijk is. Is dat je goed naar je lichaam kan luisteren om op tijd de signalen van chronische stress te kunnen opmerken. Je lichaam kan je namelijk heel goed laten weten wanneer je te veel hooi op je vork hebt (genomen).

Signalen
Signalen die kunnen wijzen op chronische stress zijn:
– emotioneel
– concentratieproblemen
– lichamelijke pijnen
– snel geïrriteerd
– slaapproblemen
– vatbaarder voor ziektes
– vermoeidheid, opgebrand gevoel
– verteringsproblemen en slechte eetlust

Cranio en stress
Chronische stress kan in je lichaam veel verschillende klachten veroorzaken.  

Denk aan pijnklachten:
– in je nek, rug en schouders
– hoofdpijn
– buikklachten
– last van harde geluiden
– tintelingen
– …

Cranio (sacraal therapie) helpt je om weer in verbinding te komen met je lichaam. 
Dit helpt om je lichaam weer tot rust te brengen, waardoor ook je lichaamssystemen weer beter kunnen functioneren.

Meestal ervaar je na een behandeling;
– rust
– meer ruimte in je lichaam en hoofd
– je voelt je weer actiever
– zit beter in je vel

– en klachten verminderen of verdwijnen helemaal

Maar hoe gaat dit in zijn werk? 
Met cranio help ik je om weer in verbinding met je lichaam te komen. Dit doe ik door je lichaam aan te raken en je te vragen hier met je aandacht naar toe te gaan. Ik zal je uitnodigen om waar te nemen hoe het voelt in dat gebied. Door deze gezamenlijke aandacht herstelt het contact tussen je hoofd en je lichaam.
Dit helpt om je energie weer op peil te brengen en leert je een betere balans tussen in- en ontspanning te krijgen. Bijvoorbeeld van werk en privé.

Cranio kan je helpen om je weer bewust te worden van de signalen van je lichaam en te ontdekken wat deze voor jou betekenen. Zo leer je voelen en kiezen wat goed voor jou is én hoe jij op een gezonde manier kunt leven. 

Wil je weten of cranio iets voor jou is of een afspraak plannen?
Klik hier


 

Open chat
1
Wil je een afspraak maken of iets vragen?